Informasjon og veiledning ved ankelforstuing

Forstuet ankelFørstehjelp ved ankelskader

Behandlingen av denne type skader foregår etter RICE-prinsippet (ro, is, kompresjon og elevasjon). Det viktigste er kompresjon og elevasjon. Dersom man legger en elastisk bandasje rundt den skadete ankelen raskt, samt holder benet høyt, kan man unngå at hevelsen blir stor. Grunnlaget er da lagt for å komme tidlig i gang med normal aktivitet, opptrening og eventuelt idrett.

Blødning og hevelse gjør foten smertefull og forsinker tilheling av skaden. Ro og høyleie av foten med gjentatt nedkjøling de første 48 timene er beste behandling dersom hevelsen er stor: Innta sofaen med foten høyt (helst over hjertehøyde) og fjernkontrollen i høyre hånd. Kjøl ned skaden i ca. 20 minutter 4-6 ganger daglig. To poser med grønnsaksblanding fra fryseboksen gjør nytten. Ikke legg ispakningen direkte på huden, men legg tøy imellom slik at du unngår frostskade. Unngå unødig belastning av foten de første dagene: I to døgn er kun toalettbesøk gyldig grunn til å forlate sofaen! Det er imidlertid viktig å bevege på tærne og ankelleddet for å opprettholde blodsirkulasjonen.

Ortosebehandling

Ortosebehandlingen har to siktemål:

1) Komme raskt i aktivitet for å hindre stivhet og hevelse.

2) Hindre ny forstuing

Ortosen brukes på dagtid ute som inne i 4-6 uker etter skade, deretter ved risikoaktivitet i opptil 6-12 måneder (idrett eller gange på ujevnt underlag).

Prøv å gå på foten med vanlig gangmønster: Det er bedre å gå “lite og riktig” enn “mye og galt”.

Trening av leddsans

I alle leddbånd og sener ligger det følelegemer (reseptorer) som til enhver tid forteller hjernen i hvilken stilling leddet befinner seg. Etter en leddbåndskade er denne funksjonen sterkt redusert og i verste fall ikke tilstede. Dette fører til at enkelte pasienter sliter med gjentatte overtråkk. Leddbåndene gror vanligvis av seg selv i løpet av 6 uker dersom de ikke utsettes for ny skade. I denne perioden avtar smertene og etter hvert hevelsen. Hos noen går det raskt (dager) og andre trenger lengre tid (uker). Hevelsen er ofte det siste som forsvinner og kan hos enkelte bestå i måneder. “Leddfølelsen” tar lang (måneder) tid å trene opp. 

Du kan undersøke på deg selv om leddsansen er god. En enkel øvelse er å stå på på det friske benet med lukkede øyne. Når man gjentar øvelsen på det skadede benet, opplever man at det er betydelig vanskeligere å holde balansen. Dette skyldes at leddfølelsen er nedsatt.

Opptrening av leddsansen gjøres ved å utføre samme øvelse, altså balansere på skadet ben, 5-10 minutter en eller flere ganger daglig. Hvis man ønsker variasjon, kan man også øve på balansebrett eller trene på (ergometer)sykkel. Statistisk er det stor sannsynlighet for et nytt overtråkk det påfølgende året om man ikke er konsekvent med etterbehandlingen.

Prognosen for denne skaden er vanligvis god, men endel pasienter opplever senplager i form av smerter og ubehag eller følelse av å ikke helt ha kontakt med ankelen.

MERK: Med den skisserte behandlingen skal en “forstuet” ankel bli gradvis bedre i løpet av første uke. Hvis man etter 7-10 dager ikke kan belaste foten pga. hevelse og smerter er det på tide å kontakte lege på nytt, og også dersom ankelen virker ustabil og er smertefull ved moderat skjevbelastning flere måneder etter skade.

Skrevet av: Tarjei Lona


© Oslo Legevakt
Dato: Mars 2001